Afdrukken

TL48Als groeikern moest Hellevoetsluis verschillende voorzieningen ontwikkelen voor de dertigduizend inwoners die de gemeente uiteindelijk zouden gaan bevolken. In 1974 waren de eerste plannen voor het winkelcomplex uitgewerkt en op donderdag 27 mei 1982 werd de Struytse Hoeck officieel geopend.

Het centrum werd ontworpen door MBO, de Nederlandse Financieringsmaatschappij voor Bedrijfsobjecten, die ook winkelcentrum Zuidplein ontwikkelde. Met het realiseren van de 1400 vierkante meter winkeloppervlakte, 550 parkeerplaatsen, een parkeergarage voor 120 auto’s en 95 koopwoningen was een bedrag van ongeveer 45 miljoen gulden gemoeid.

Door een aantal korte straten te laten samenkomen op een pleintje met fontein was een overzichtelijke vorm met een gezellige aankleding gecreëerd. De woningen moesten voorkomen dat het centrum alleen overdag levendig zou zijn. Doordat beheersmaatschappij Rehorst de draagconstructies uitvoerde in prefab kon de bouw in slechts vierhonderd dagen worden gerealiseerd. Het winkelcentrum werd daarmee in een recordtempo gebouwd.

In april 1981 openden de eerste zeven winkels hun deuren: de Hema, Hans Traa, Radio Modern, Wessels Slagerijen, Clarisse, Pl. De Wit en d’Ouwe Moestuin. Burgemeester De Cloe knipte een lint door met een gouden schaar die hij overhandigd kreeg door Dicky Mol, de jongste werkneemster van de Hema. De tussentijdse opening toont de behoefte in Hellevoetsluis aan een groter aanbod in winkels.

Met het ontsteken van twee bommen gaf staatssecretaris van economische zaken P.H. van Zeil op donderdag 27 mei 1982 het signaal dat het nieuwe winkelcentrum De Struytse Hoek was geopend. De beide stukken vuurwerk produceerden zoveel rook, dat prompt de alarminstallatie van een nabijgelegen apotheek in werking trad en de opening een extra accent kreeg met loeiende sirenes en zwaailichten. Tijdens de wandeling langs de 43 winkels werd ook het bronzen beeldje ‘Waterkoningin’ onthuld. Het geschenk van opdrachtgever MBO was een beeld van de Gooise kunstenares Tine Bot en stelt een vrouwelijk naakt op een nijlpaard voor. Het feestprogramma rond de opening werd opgeleukt met tal van activiteiten en duurde drie dagen.

De winkeliers waren vanaf het begin goed te spreken over hun klandizie. De klanten kwamen uit alle windstreken en vooral de grote winkels van landelijke ketens als Albert Heijn, Hema en de Torro bleken trekkers van de eerste orde. De aanwezigheid van kleine winkels moet echter niet worden onderschat, want zij gaven het winkelcentrum juist het brede assortiment waardoor het winkelcentrum een aanbod voor iedereen had. De Struytse Hoeck was in 1982 een winkelcentrum dat wat betreft sfeer, bereikbaarheid, assortiment en grootte meteen kon concurreren met winkelcentra uit de wijde omgeving.

Tekst: Bob Benschop

Retour2