Logo VVBTD

 

Gele boot web

 

Ingebruikname
Nadat de spuisluizen al in november officieel waren gesloten, opende Koningin Juliana op 15 november 1971 de Haringvlietdam voor het gehele wegverkeer.

De terugloop en het einde
Na de openstelling van de Haringvlietbrug was het gedaan met de drukte op het veer. Het verkeer naar en van Rotterdam koos, begrijpelijk, de kortste route via de brug. Wat voor de veerdienst overbleef waren wat pendelaars voor Rozenburg en de Maasvlakte en de mensen die in Hellevoetsluis en omgeving hun werk of familie hadden wonen op Voorne Putten. Daarbij komen dan nog ongeveer zeshonderd auto’s per week en een aantal bromfietsen en wat rijwielen. Alles bij elkaar geen vervoer, waarvan de pijp van het “dure” m.s. ”Haringvliet” kan roken. De veerdienst Middelharnis – Hellevoetsluis leed steeds grotere verliezen door terugvallend vervoer. De oorzaak hiervan was onder anderen de openstelling van de Haringvlietbrug op 20 juli 1964. Een volgende klap was de opening van de Haringvlietdam, die de verbinding vormde tussen de eilanden Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten. Deze opening zou plaats vinden in november 1971. De R.T.M opende een busdienst over de dam tussen Ouddorp en Hellevoetsluis en dat betekende het einde van de veerdienst tussen Hellevoetsluis en Middelharnis-haven.

De verandering70. opening Haringvlietdam
Voor de bewoners van Hellevoetsluis en omstreken veranderde er niet zoveel. Er was dan wel een uniek stukje geschiedenis verdwenen door de verdwijning van de veerdienst maar de tramverbinding tussen Hellevoetsluis en Rotterdam was er nog steeds. Voor de eilandbewoners werd het allemaal een stuk ingewikkelder, zeker omdat op het moment dat de veerdienst, op 5 augustus 1971 stopte, de Haringvlietdam nog niet geopend was. Alleen bij hoge uitzondering, b.v. wanneer er een familielid op sterven lag kon je een pasje aanvragen om via de Haringvlietdam naar Hellevoetsluis of Goeree-Overflakkee te gaan. In overige gevallen was je aangewezen om via de Haringvlietbrug, naar Rotterdam te reizen

foto: Opening van de Haringvlietdam door Koningin Juliana

De tijdsduur
Met ingang van 16 augustus 1971 opende de R.T.M. een busdienst van Ouddorp naar Rotterdam De tijdsduur vanaf Ouddorp naar Rotterdam over de Haringvlietdam via Hellevoetsluis, Spijkenisse naar Rotterdam duurde ongeveer twee uur, je hoefde dan niet over te stappen.

De kosten
In 1969 koste het ongeveer Fl. 5,10 om via de Haringvlietbrug van Ouddorp naar Rotterdam te reizen met de bus. In 1971 koste het ongeveer F 4,70 om via de Haringvlietdam van Ouddorp naar Rotterdam te reizen met de bus. Als je in 1999 met   de bus van Ouddorp  naar Rotterdam reist, kost een kaartje fl. 16,50 .Als je een strippenkaart op het postkantoor koopt kost het fl. 11,50 en als je met de chip knip wilt betalen kost het je ongeveer fl. 8,25. Als je met de bus naar Rotterdam ging had je weinig problemen met de weersomstandigheden.

Ook met slecht weer reed de bus wel. Alleen met extreme weersomstandigheden zoals ijzel, of hevige sneeuwval duurde het natuurlijk wel langer eer dat je op de plaats van bestemming was. Als je met de auto van Ouddorp naar Rotterdam gaat ben je ongeveer 40 minuten onderweg. Over de snelweg is de afstand bijna 55 kilometer.

Terug naar overzicht 

 

Logo VVBTD