Logo VVBTD

 

Kapitein van Ours

 

De Walkapitein
Een interview

Walkapitein L van Ours kent Haringvliet als geen ander.

In het kleine kantoortje van de N.V. Rotterdamse Tramweg Maatschappij op het stationsemplacement te Hellevoetsluis, zit walkapitein van Ours. Een fors gebouwde man (zee)-man, de uniformpet wat scheef op het hoofd en een glimlach op het gezicht. Hij is daar op dat belangrijke knooppunt van Tram- en waterwegen, de vertrouwensman van de R.T.M. en moet zorgen dat de veerboten naar Middelharnis op tijd varen en dat de trams naar Rotterdam op het in de dienstregeling aangegeven tijdstip vertrekken. Kapitein van Ours kent het Haringvliet als geen ander.

Zo’n vijfendertig jaar zit hij al op of aan dit water. Zelfs in zijn vrije uren kan hij een blik slaan op deze altijd weer anders zijnde verbinding met de zee. Dat doet hij graag. Het is het water en dat alleen wat hem boeit. Hij vertelt: “Ruim 35 jaar geleden kwam ik bij de R.T.M.. Heel gewoon als matroos, dus als mannetje dat allerlei werkjes moest opknappen. Van matroos werd ik stuurman om tenslotte de rang van kapitein te krijgen.

foto:Kapitein van Ours in de kajuit op de 'minister Ph. W. van der Sleijde'

Tot 1948 – de directie benoemde me in dat jaar tot walkapitein – heb ik het Haringvliet bevaren. Van Hellevoetsluis naar Middelharnis en terug. Op de “Minister van der Sleijden” en op “De Schelde”. Even onderbrak de heer van Ours het gesprek. De veerboot van Middelharnis – de “Haringvliet”- meerde aan de kade…..”Die mensen hebben hun arbeid op het eiland verricht en keren nu weer met de auto of met het trammetje huiswaarts”, merkt hij op. Over de tijd dat hij zelf gevaren heeft weet hij vel te vertellen. Het is lang niet altijd gemakkelijk geweest, vooral niet bij hevige storm of bij dichte mist. De verbinding moest in stand gehouden worden. Er trad wel eens vertraging op, maar dat deerde de passagiers niet. Hoofdzaak was de vaste wal te bereiken.

Reuze boten
Die “Minister van der Sleijden” en “De Schelde” waren voor die tijd reuzenboten, vertelt de walkapitein van Ours. Nu zijn het lilliputters vergeleken bij de “Grevelingen” en de “Haringvliet”. Het verkeer is ook belangrijk toegenomen. Er moesten dus wel grotere veerboten komen. Wat denkt u van die trucs met opleggers? In de haven lag “De Schelde” onder storm te wachten op de pendelaars uit Rotterdam. Ook de”Minister C. Lely” was voor dit doel gereed en werd reeds verhaald naar de veersteiger. Deze twee oud getrouwen zijn namelijk ingeschakeld voor dit speciale vervoer. Wist u dat de R.T.M. dagelijks zo’n vijfhonderd inwoners van Goeree-Overflakkee het Haringvliet overbrengt? ‘s Morgens heen en ‘s avonds terug! In totaal werken er van het eiland ruim achthonderd mannen in Rotterdam en omgeving. De overige driehonderd worden met door firma’s waarbij zij in dienst zijn, gecharterde boten vervoerd. Of ik wel eens wat meegemaakt heb op het Haringvliet? Och eigenlijk niets bijzonders. Ja toch, één keer –het was in 1927- is bij een hevige storm een auto van het dek van “De Schelde” geslagen, het gevaarte verdween natuurlijk in de diepte….

BombardementTramstation Hlv
In de oorlogsjaren had de walkapitein het commando op de “Middelharnis” en het merkwaardige was, dat hij een tijdlang met deze boot van Middelharnis naar Rotterdam voer. Toen reden de trammetjes niet meer. De kapitein heeft in die tijd heel wat meegemaakt. Hij was met zijn schip op de Nieuwe Waterweg toen de werf van Wilton-Feyenoord een hevig bombardement te verduren kreeg. Men keek in Rotterdam verbaasd op, dat de ‘Middelharnis’ niet door het oorlogstuig getroffen was….Het was vroeger niet zo moeilijk varen op het Haringvliet. Het was er betrekkelijk rustig en het vaarwater was breed.

Dat beeld heeft zich later gewijzigd, maar nu wordt de vaargeul, mede door de invloed van de Deltawerken, weer breder en dieper en thans volgen de veerboten een route waar eens een zandplaat heeft gelegen. Dat is mogelijk omdat de stroming gewijzigd is.

Over vijf jaar is de walkapitein van Ours toe aan zijn pensioengerechtigde leeftijd. Daar praat hij liever niet over. Het werk bevalt hem best. Hoe het ook mag lopen, zei hij, wachten tot de brug klaar is doe ik beslist.

foto:Tramstation Hellevoetsluis wat de thuisbasis was van kapitein van Ours

Terug naar overzicht

 

Logo VVBTD