Logo VVBTD

 

station Middelharnis

 

We gaan op weg naar Middelharnis, het eerste tussenstation. Het duurt ongeveer een half uur eer we aangekomen zijn op het station van Middelharnis–haven. Voor de twee in Middelharnis samenkomende tramlijnen werd een flink emplacement aangelegd. Het terrein werd door een weg in tweeën gedeeld. Aan de ene kant waren de remise, werkplaats, goederenloods en diverse opstelsporen gelegen, aan de andere kant liepen de doorgaande lijnen langs het perron met de watertoren, het stationsgebouw en het bord ‘Middelharnis’. Van de weg waarlangs zich ook een los en laadspoor bevond, kwam men langs het controlehuisje (gebouwd met het oog op soms grote drukte) via het op de foto zichtbare hellend pad op het perron. Er was genoeg ruimte gemaakt om het grote stationsgebouw neer te zetten. Wat ook wel nodig was, want soms miste je de boot en dan was het niet echt prettig op het havenhoofd. Wind en regen hadden vrij spel en dan was je maar wat blij met beschutting van het stationsgebouw.

foto: Station Middelharnis

Nadat je aangekomen was op het station van Middelharnis-haven, lag als het mee zat, de veerboot al te wachten. Je liep naar het de loopbrug die op de ponton ruste en die de verbinding vormde tussen de wal en het schip. Nadat je bij de conducteur een kaartje had gekocht, stapte je op de boot die je naar de haven van Hellevoetsluis bracht. Die kaartjes zijn in de loop der jaren duurder geworden maar dat ging met dubbeltjes tegelijk.kaartjes

 

Later toen de veerboten zo aangepast werden dat ook auto’s, vrachtwagens en autobussen overgezet konden worden, had je daar weer andere toegangsbewijzen voor. Deze varieerden in prijsklasse. Het lag er helemaal aan met wat voor vervoermiddel je was.

29. zomerdienst 1967 1968


De reis van Middelharnis-haven naar Hellevoetsluis duurde bij normaal tij, ongeveer 25 tot 30 minuten. Bij tij tegen kon dat uitlopen naar 40 minuten. Extreme weersomstandigheden kwamen natuurlijk ook voor. Dan kon je wel eens tot 4 uur op de boot zitten, maar daarover later meer.

Normaal gesproken vertrok de eerste veerboot vanuit Middelharnis om 06.30 uur, de aankomst in Hellevoetsluis was dan rond 07.00 uur.

Vanuit Hellevoetsluis vertrok dan de eerste veerboot om 07.10 uur en de aankomst in Middelharnis was dan rond 07.40 uur, enz.

Op maandag en dinsdag was de dienstregeling anders. De eerste boot vertrok dan vanuit Middelharnis om 04.00 uur. Dit had te maken met de veemarkt die in Rotterdam gehouden werd. Er moest dan vroeger ingescheept en afgevaren worden om op tijd te zijn. Op zon- en feestdagen en in de vakantie had je een aangepast rooster

foto: Als voorbeeld een zomerdienst regeling uit 1967-1968

Hellevoetsluis had een imposant station, maar het was er kaal en winderig. De tram staat al klaar om te vertrekken naar Rotterdam. Geheel rechts op de foto hebben vroeger personeelswoningen gestaan. Ze zijn tijdens de tweede wereldoorlog afgebroken. Daarna is op die plaats een opsteltrein aangelegd voor de auto’s, die zich in steeds grotere aantallen aandienden voor de veerboot naar Middelharnis. Achter het stationsgebouw om bereikten zij de brug naar de ponton. Met de boot aangekomen auto’s volgden een weg die onderlangs het links zichtbare hek liep. Omdat de eilandbewoners voor de aanvoer van goederen van de afhankelijk waren van vervoer over het water, was het er altijd een drukte van belang. Veel goederen kwamen vanuit Rotterdam met de tram mee om verscheept te worden. Ondertussen was je vanaf het vertrek vanuit Ouddorp al een dik uur onderweg en het zou nog zeker twee uur duren eer dat je met het trammetje aangekomen was in Rotterdam. 

 

tramstation hellevoetsluis

Het reizen op zich was wel makkelijk. Ook een fiets kon je meenemen met de tram. Als je op met de fiets naar Rotterdam wilde, pakte je vanaf Ouddorp het trammetje. Je zette je fiets op de goederenwagon, haalde hem er in Middelharnis-haven weer vanaf en scheepte hem in op de veerboot. Je zette je fiets op het onderdek, liet je bagage er gewoon opzitten en je kon genieten van de overtocht. Bij slecht weer binnen, bij mooi weer op het bovendek. Aangekomen in Hellevoetsluis stond het trammetje alweer te wachten en kon je je fiets weer in de goederenwagon kwijt, terwijl je zelf in een personenwagon plaats kon nemen. Ruim drie uur later was je dan in Rotterdam en kon je genieten van een fijn dagje uit.

foto: Tramstation Hellevoetsluis

Terug naar overzicht

 

Logo VVBTD