Logo VVBTD

 

zierikzee vastgelopen

 

Burgemeester Hordijk heeft toen contact opgenomen met de Marine te Hellevoetsluis en ook met de Rotterdamse Droogdok Maatschappij om de Dockyard XV te laten zoeken. De Dockyard XV is n.l. voorzien van de modernste navigatiemiddelen. De R.D.M. gaf direct vergunning, daar de onderhandelingen vrij veel tijd in beslag namen was de “Haringvliet” intussen ontdekt.

De “Goeree” was namelijk nogmaals uitgevaren en vond de “Haringvliet” op de zandbank langs het vaarwater, waar men door de stuwing van het ijs bij laag water tegenaan was gedrukt. De “Goeree” heeft er aan getrokken; toen er vloed in het water kwam lukte het om los te komen en kon men vrij vlug de haven bereiken. Omstreeks 20.45 uur werd aan de ponton gemeerd.

 

foto:De Zierikzee  met nog net op de achtergrond te zien, de eveneens vastgelopen Minister

Mist
Er zijn meer zware omstandigheden geweest om in te varen. Vooral de mist was een grote vijand, zeker omdat er in die periode nog niet met radar werd gevaren. Er werd in die tijd op het kompas gevaren, dat betekende bijvoorbeeld een paar minuten koers houden naar het noorden, daarna een paar minuten richting noordwesten, enz., enz., zuiver op de hand dus. Dan kun je er ook vanuit gaan dat het wel eens mis ging. Het “Stad Zierikzee” is eens met dichte mist aan de buitenkant van de haven van Hellevoetsluis op de walkant vast komen te zitten.

Wanneer het erg mistig was hoorde je de misthoorn vanaf de Hoornse Hoofden (Zeedijk bij Oudenhoorn) Op het voordek van de veerboten stond dan iemand van het personeel18 ouddorp die met een stok in het water prikte. Als het diep genoeg was dan riep men heel hard naar achteren: Noordzee, Noordzee, waardoor de kapitein dan wist dat hij koers kon houden. Ook dit ging niet altijd goed. Het is een keer gebeurd dat in zeer dichte mist de ‘Minister Ph. Van der Sleijde’ vast was gelopen op de Zeedijk. Groot was de hilariteit toen de volgende morgen bij daglicht bleek dat de’ Minister’ gezelschap had gekregen van een zusterschip. Ook het ‘Zierikzee lag vast op de Hoornse Hoofden, wat natuurlijk veel bekijks gaf. Bij vloed zijn beide schepen losgetrokken en hadden weinig of geen schade.

Ouddorp. 1 juli 1955

De tram naar Middelharnis staat klaar voor vertrek. De passagiers staan klaar om in te stappen. Links het stationsgebouw. Het café daarin was op zondag gesloten. Bij de goederenwagens, verderop stond een goederenloods en het spoor dat op de voorgrond links het onkruid inging, liep achter de watertoren langs. De toren werd gevuld via een leiding die begon bij de waterwinplaats in de duinen. De watertorens van Middelharnis en Ooltgensplaat werden vanuit hier bevoorraad.

Dit was het vertrekpunt om een gezellig dagje naar Rotterdam te gaan. Een reis die heel wat uurtjes zou duren en de nodige overstappen had.

foto: Station Ouddorp

Terug naar overzicht

 

Logo VVBTD