Logo VVBTD

 

10. ms Haringvliet

 

Uit de 'Tramkoerier'

Het is wel zeer bijzonder, dat zo kort voor het tot stand komen van een vaste oeververbinding tussen Goeree-Overflakkee en de vaste wal, nog een nieuw kapitaal schip in gebruik wordt gesteld. De omvang van het autovervoer op deze veerdienst groeit echter van jaar tot jaar, vooral ook omdat het vervoer te water steeds verder terug loopt en de grote schepen s.s. "Stad Zierikzee" en s.s. "Grevelingen" welke de R.T.M. na de oorlog in dit veer in de vaart heeft gebracht, de mogelijkheid heeft geschapen met grote vrachtauto's en dus meer rendabel, het vervoer naar en vooral van het eiland te doen plaatsvinden. Het m.s. "Haringvliet" is zo groot en zo breed dat daarmee ook trailers tot veertien meter lengte vervoerd kunnen worden.

Het was inderdaad bijzonder te noemen dat zo kort voor de opening van de Haringvlietbrug nog een kapitaal schip aan de R.T.M. vloot werd toegevoegd, doch het was, gezien de alsmaar groeiende stroom van over te zetten auto's en passagiers (waaronder honderden pendelaars) bittere noodzaak.

foto: ms Haringvliet

Gemiddeld werden er door de drie veerboten per week zesduizend auto's overgezet. Gedurende de zomermaanden werd er van 's morgens half vier tot 's avonds half twaalf gevaren. Door de bemanning van de diverse veerbotenmoesten er heel wat overuren worden gemaakt om de dienst gaande te houden.

Tramhavens
De in 1909 in gebruik genomen tramweghavens op Flakkee en Voorne, waren in beginsel eenvoudig van opzet. De havenmondingen in Middelharnis en Hellevoetsluis bestonden al en daar heeft men dankbaar gebruik van gemaakt. De Hellevoetse tramweghaven lag ver binnendijks. De stroom stond kort onder de havenmond.

Groot voordeel was de lengte van de haventoegang, dus de afstand van havenmond tot steiger. Die was zo groot dat de tramboten vrijwel altijd volle kracht binnen konden lopen, zodat zelfs bij storm het aanlopen van Hellevoetsluis weinig problemen opleverden.11. ms Haringvliet klem tussen de havendammen

Anders lag dat bij de haven van Middelharnis. De havenmond lag daar haaks op de stroom, de haven was smal en druk, omdat er veel kustvaart was en omdat achterin de schutsluis lag die toegang gaf tot het havenkanaal van Middelharnis / Sommelsdijk. Het aanlopen van Meneerse haven was altijd een kunststukje op zich.

Men heeft hier veel schade aan schroeven en roeren gevaren. De veerboot m.s. "Haringvliet" was uitgerust met zelf corrigerende roeren. Dat was gezien de stroming voor de havenmond in Middelharnis geen gelukkige zet. Tijdens een van haar eerste reizen kwam de m.s. "Haringvliet " klem te zitten tussen de twee havendammen.

Volgende week krijgen we in het verhaal van Ellen en Ashley te maken met de verschillende weersomstandigheden waar de Veerboot mee te maken kreeg. En dat waren nog eens tijden want het kon knap spoken op het Haringvliet!

foto: ms Haringvliet klem tussen de havendammen

Terug naar overzicht

 

Logo VVBTD