Logo VVBTD

 

8. dienstregeling 1967 1968 2

 

 

De R.T.M. moest roeien met de riemen die zij had. De veerboten waren verouderd en absoluut niet berekend op massaal autovervoer. Om het werk van de aloude veerboot “Minister Ph. W. van der Sleijden“ te verlichten werd de dienst versterkt met het s.s. ”Stad Zierikzee” en de s.s. “Schelde” waarin 1957 nog het s.s. ”Grevelingen” werd toegevoegd. Hierdoor werd het mogelijk voor het auto- en passagiersvervoer een uurdienst in te stellen.

Na verloop van tijd werd het s.s. ”Schelde” in reserve gehouden. Eén der genoemde schepen gaf aansluiting op de tramdienst Rotterdam - Middelharnis. De vraag naar overzetgelegenheid voor auto’s bleef groeien. Goeree-Overflakkee telde verscheidene beroepsvervoerders en bodediensten, die met elkaar een, voor die tijd, respectabel aantal auto’s op de weg hadden. Met name in de ochtenduren stelde zich een lange rij vrachtauto’s op het Havenhoofd op, wachtend op hun beurt.

 

De laatst aangekomene onder hen moesten soms drie à vier uur wachten eer zij een plaatsje op één der veerboten konden bemachtigen. Uitgekookte jongens7.dienstregeling 1967 1968 onder die vrachtrijders lieten de avond tevoren of ‘s nachts hun beladen wagens door chauffeurs naar het Havenhoofd brengen om verzekerd te zijn van een plaatsje op de eerste de beste veerboot, die in de vroege ochtenduren vanaf Middelharnishaven naar Hellevoetsluis vertrok. Als het een beetje meezat zouden zij twee ritten vice versa naar de “overkant” kunnen maken.

9. ms Haringvlietm.s. ”Haringvliet”
In het najaar van 1957 kwam het m.s. ”Haringvliet” de veerdienst versterken. In 1956 werd voor gezamenlijke rekening van het rijk en de provincie Zuid-Holland dit schip in Engeland aangekocht, waar het onder de naam “St. Hilary” dienst had gedaan op de Mersey bij Liverpool voor het vervoer van passagiers.

Na verbouwing werd het schip onder de naam “Haringvliet” aan de R.T.M. verhuurd tegen een som van ƒ 140.000,-- per jaar. Een huurbedrag, dat later, na opening van de Haringvlietbrug op 20 juli 1964, op verzoek van de R.T.M. werd verlaagd tot ƒ 70.000,-- per jaar.

De indienststelling van de m.s. “Haringvliet” betekende een enorme verbetering voor de overzetgelegenheid van auto’s. Op het 48,15 meter lange en 14,63 meter brede dek van het schip was ruimte voor 50 auto’s, waarmee de overzetcapaciteit van auto’s met 80 procent werd uitgebreid.

Terug naar overzicht

 

Logo VVBTD