Logo VVBTD

 

74. 1967 eerste busrit na de laatste tramrit

 

Valentijnsdag is een dag om al dan niet anoniem van je liefde blijk te geven aan iemand waar je in het geheim van houdt. Valentijnsdag is zeker niet een dag om afscheid te nemen van iets op iemand die belangrijk voor je is. Toch gebeurde dat op deze ijskoude Valentijnsdag in 1966.

Zojuist is met een speciale tram vol genodigden de laatste rit gereden van 'het trammetje' dat talloze reizigers naar hun bestemming voerde. Hiermee eindigt ook de geschiedenis van de RTM voor zover dit het tramwegbedrijf betrof.

Machinist den Tuinder heeft zijn laatste rit gereden en achter de goederenwagon ziet u de motorwagen Bergeend nog staan die voor de laatste keer 4 rijtuigen mocht trekken. Het einde van een tijdperk. Maar de opvolger ziet u al klaar staan. RTM bus nummer 17 neemt de dienst van de tram over en de eerste passagier stapt al in. Hopelijk voor hem brandt de kachel.

De historie van de trams dateert van het einde van de negentiende eeuw en de RTM groeide uit tot een enorm vervoersbedrijf dat met een netwerk van tramlijnen en veerboten hele regio's met elkaar wist te verbinden. Hellevoetsluis had twee stations, het station dat u afgebeeld zien dat zelfs over een stationsrestauratie beschikte en het station Vlotbrug. Daarna ging de tram verder via de dorpen naar Rotterdam Rosestraat.

Er was ook een aparte lijn die vanuit Rotterdam naar de stranden van Rockanje en Oostvoorne voerde. Op Goeree Overflakkee werden alle dorpen op het eiland door de tram verbonden en vervulde de RTM ook een belangrijke rol bij het goederenvervoer en de posterijen. Triest gedachte dat juist op Valentijnsdag de geschiedenis van een instituut moest eindigen...

De foto komt uit de collectie van Henk Ontrop uit Blaaksedijk.

Heeft u een verhaal of foto die u met ons wilt delen? Mail dan naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

bron: Groot Hellevoet 05-07-2016
Museum & Jansen

terug naar het overzicht